fredag, september 21, 2007

Självständighetsretoriken är en bluff!

Självständighetsivrare säger att självständighet är ett slutmål för Åland och att man på vägen dit skall utveckla självstyrelsen. Det här upplever jag att är en bluff!

Att utveckla den åländska självstyrelsen innebär att vi skall öka områden vi själva kan bestämma över och därmed överta dessa ansvarsområden från Finland.

Utveckling av självstyrelsen kräver således ett gott förhållande mellan Åland och Riket.

Finland skall ha förtroende för Åland och känna att man tryggt kan överlämna ett ansvarsområde till ålänningarna. Åland måste visa seriositet och kompetens.

Att en självständighetsröresle skall kunna bidra till ökad självstyrelse övergår mitt förstånd.

Vilka framgångar skulle en åländsk regering ha som kommer till Helsingfors och säger att man till ta över maximalt med behörighet och när man fått tillräckligt så klipper man av och drar!

Jag försöker med en liknelse; Ett äktenskap bygger också på förtroende mellan två parter. Hur skulle du reagera som din partner vill utveckla och fördjupa ert förhållandet men samtidigt säger att den planerar skiljsmässa?

Att utvecka självstyrelsen innebär att arbeta i en rikting. Att bygga upp ett självständigt Åland innebär något helt annat.

Jag har hört obundnas partiordförande i radion säga att vägen till utvecklad självstyrelse är densamma sen är det en skild fråga om man tar varandra i handen och hoppar över diket.

Anders Eriksson ställde jag mot väggen i debatten i torsdags och frågade hur hans anser att självstyrselseutvecklingen skall gå till - men jag fick inga svar.

Inga kommentarer: