onsdag, augusti 15, 2007

Missförstånd om vårfågeljakt

Jag fick kaffet i halsen i morse över en felskrivning i Nyan. Artikeln handlar om vårfågeljakten. Räddningen för vår vårfågeljakt - vilken jag försvarar eftersom jag tycker att den sköts på ett ansvarsfullt sätt och i samklang med naturen - är att ta fram en opartisk utredning som visar att det inte finns någon annan lämplig lösning för jakten än just på våren. Denna utredning är påbörjad och görs i samarbete med universitet både i Finland och Sverige.

Antingen har delar av artikeln strukits eller annars har Annika Orre missförstått mig. Av artikeln kan man uppfatta att jag är optimist men ser detta som en omöjlig uppgift. (Hur nu det skulle gå ihop). Att bevisa att det inte finns någon annan lämplig lösning är jag övertygad om att skall vara möjligt. Dessutom hoppas jag att jag skall få fortsätta inom politiken och få vara med och övertyga kommissionen om att vårt sätt att jaga vårfågel är i samklang med naturen och fågeldirektivet.

Däremot svarade jag att det är omöjligt att ge ett datum för när vårfågeljakten är införd på Åland på nytt - det är något annant det.

Inga kommentarer: