lördag, augusti 26, 2006

Tre spännanade val

Vi har en spännande tid framför oss. Ett år med tre spännande val. Redan den 17 september vet vi hur det gått för Alliansen i Sverige. I mars är det dags för riksdagsval i Finland och Ålands representant skall väljas och i oktober kommer stora finalen med lagtings- och kommunalval på Åland.

Här om dagen fick jag personlig inbjudan från Maud Olofsson till centerns valvaka. När jag öppnade kuvertet regnade det guld ur det. Jag tackade ja direkt. Det finns alla möjligheter att det kommer att bli en glädjens dag. Alliansen känner segervittring. Det skall bli obeskrivligt kul och spännande att följa detta val på plats!

Maud Olofsson är en otroligt häftig kvinna. Jag har haft glädjen att bli personligt bekant med henne och numera messar vi till varandra - oftast varje vecka. Kd:s Göran Hägglund sa häromdagen att han skulle ta Maud med sig om han skulle hamna på en öde ö.
"Hon är så företagsam så hon skulle garanterat få oss därifrån" förklarade han i en partiledarutfrågning som resulterade i rubriker som "Halleluja Hägglund". Jag tror han har rätt. Maud är tuff, klok och har en fantastisk förmåga att samla sitt lag och föra det mot framtiden. Hon har verkligen förmågan att ta fram vars och ens goda sidor.

Maud har också under de två senaste åren följt min politiska karriär och givit många goda råd när det gäller mina strategier inför framtiden. Mina våndor och funderingar inför beslutet om jag skall kandidera i riksdagsvalet eller inte har hon deltat. Under flera telefonsamtal har vi tillsammans lagt argument i plus och minus korgarna. Oavsett vad jag kommer fram till kommer hon att ha haft del i det beslutet.

Så småningom skall jag bestämma mig. Mitt beslut kommer jag att delge först här!

2 kommentarer:

Mats Löfström sa...

Hej Britt!

Visst blir valet i Sverige spännade. Själv så håller jag just nu på att ordnar arrangemangen kring att 10 personer från min organisation Svensk Ungdom åker en vecka som volentärer till Sverige för att hjälpa Alliansen och få ett regimskifte till stånd. Själv kommer jag åka till Jönköping för att hjälpa till med Annie Johanssons , från centerpartiets ungdomsförbund , kampanj.

Jag hoppas också innerligt att du väljer att kandidera i riksdagsvalet. Du skulle vara en väldigt bra kandidat och jag hoppas att Centern tillsammans med FS och Liberalerna kan enas kring en borgerlig lista. Själv stöder jag gärna dig i en valrörelse!

Kim sa...

Hejsan Britt. Måste först ge dig lite credit för en väldigt bra blogg, och samtidigt säga att den speglar dig som politiker väldigt bra.
Du förklarar allt det mer avancerade på ett sätt som gör det lättförståeligt. Istället för att hålla allvarliga, monotona föredrag så lättar du upp stämningen så att man lockas att höra (och läsa) igenom allting.

Till sist vill jag bara säga detta.
Väljer du att kandidera till riksdagen så kan du räkna med min röst.

/Kim