onsdag, augusti 23, 2006

Har svenskspråkiga i Finland givit upp?

Jag lyssnade på sportsändningarna på Radio Vega (93,1). I kvaltvlingarna inför friidrotts EM intervjuades flera finländare på finska. Det märkliga var att ingen av reportrarna sammanfattade vad de sagt. Utgår man idag från att alla lyssnare kan finska? Inte undra på att de svenskspråkigas rätt sakta dras undan. Jag har frågat efter dess policy via Husis. Det skall bli spännande att se vad jag får för svar.

Vid Finlands svenska brandförbunds kongress i somras så framförde jag i mitt tal en hälsning till regeringen via dess ordförande andra finansminster Ulla-Maj Wideros. Reglerna för uppförande av skyddsrum är finsk behörighet. Det finns inga anvisningar på svenska. I mitt tal vände jag mig till Wideros och bad om hennes stöd för att få till en ändring. Efteråt kom otaliga finlandssvenskar fram till mig och tackade. Jag fick uppfattningen att det är sällsynt numera att någon orkar lyfta de svenskspråkigas problem och rättigheter. Skrämmande!

Inga kommentarer: