lördag, augusti 19, 2006

Paf+Veikkaus kunde bli en oslagbar helhet

Min dröm är att Finland en dag skall vara stolta över sitt Åland. Kanske jag inte kommer att få uppleva den dagen men jag arbetar i varje fall aktivt med den visionen för ögonen.

Konflikten mellan spelbolagen Paf och Veikkaus som till och med lett till en polisanmälning mot Åland måste få en lösning.

Paf och Veikkaus är olika och kunde bli en oslagbar helhet om man samarbetade inom monopolet. Båda är seriösa spelbolag där vinsten går till välgörande ändamål. Båda hanterar baksidan, spelmissbruket, på ett aktivt och medvetet sätt.

Pafs kunskap om internetspel och Veikkaus erfarenhet inom tips, vadslagning och lotto kunde tränga undan mindre seriösa spelbolag vars överskott går direkt ner i aktieägarnas fickor.

Istället för att lägga energi på att bråka borde vi samla krafter för att utveckla, hävdar jag.

Den här tanken sålde jag in med framgång till de finländska delegaterna vid ett informellt samtal vid middagen vid Östersjökonferensen i torsdags.
- Varför är inte alla så vidsynta som ni? undrade jag.
-Det handlar om prestige, var svaret från sällskapet som alla lovade att göra sitt för att hjälpa till att låsa upp knuten.

Inga kommentarer: