torsdag, augusti 24, 2006

Fotbollens lov

Man är ju inte sämre än man kan ändra sig…
Skulle någon för 5-10 år sedan sagt att jag skulle sjunga fotbollens lov så hade jag talat om för den personen att den inte känner mig.

Nu är jag där. Min man och alla mina tre barn är fotbollsintresserade. Via dem har jag nu insett - jag är fotbollsintresserad. Jag har kommit på mig själv att följa sommarens fotbolls VM-matcher med stort intresse. Tidningarnas och andras informella tippningstävlingar gör inte fotbollsfesten mindre spännande.

IFK:s ligaframgångar har även givit mig feber. Förra säsongen såg jag alla matcher utom två. I år är mitt resultat lite sämre - men det beror på att jag varit bortrest. Däremot har jag varit på en bortamatch i år FC Haka - MIFK. Det var kul men trist med förlust.

Den 9 september hoppas jag få träffa dig i Markusböle för att heja på Åland United som spelar mot HJK kl. 17.00. Heja Åland! Passar det inte då kan du kolla lagets matchprogram här


Fotbollen vare sig du är aktiv eller passiv fyller många funktioner:

Fotbollen är social: Går du på fotboll träffar du alltid massor med trevliga människor. I Valkeakoski träffade jag Anne Rantaniemi - jag jobbade med henne på Restaurang Piccolo för 25 år sedan. Det var som tiden stått stilla. Vad roligt det var! Hon hälsar: särskilt till Karita Sundborg, Susanne Odenborg, Kicki Lindström (heter du Isaksson nu förtiden?) och förståss till Harry Grunér.

Fotbollen är viktig för turismen: Särskilt juniorfotbollen är viktig för turismen. En betydande andel av de fotbollsälskande elvaåringarna och deras familjer har besökt Åland i samband med Alandia cup. Visst kommer en hel del supporters till Åland också tack vare ligamatcherna.

Fotbollen är viktig drogförebyggare: Att vara fotbollsförälder innebär mer än att stå och heja. Du skall städa toaletter vid Alandia Cup, du skall baka kakor till kiosken, du skall fungera som matchvärd, jobba i kiosken, du skall skjutsa vid turneringar utanför Åland. Detta engagemang skapar ett viktigt nätverk mellan föräldrarna. Ovärderligt när du sen är tonårsförälder.

Fotbollen är en viktig isbrytare:
Har du inget annat att öppna förhandlingar eller diskussioner med dina kolleger från riket så är det oslagbart att prata ligafotboll. Det funkar varje gång!

Fotboll tränar en i att hantera svåra situationer:
Inga matcher är så spännande som juniormatcherna. Framförallt är det spännande att se hur det går att hantera ev. besvikelse när man kommer hem. Då får man ta fram den ev. psykologiska talang man har. På bilden lämnar MIFK Strandnäs pojkar 1994 planen efter att ha spelat en oavgjord match. Vinst skulle betyda match om bronset. Nya tag!

…och så det där självklara. Den som spelar fotboll lär sig fungera i grupp, får kondition och övar upp sin bollkänsla.

Saknar du något i listan?

Inga kommentarer: