måndag, augusti 21, 2006

"Allt är ju stängt - mitt i sommarn!"

Jag blev intervjuad av en tjeckisk journalist i söndags. Han jobbade på en nyhetsbyrå. Han var egentligen på semester men passade på att göra intervjuer under semestern vart efter något intressant dök upp. Egentligen hamnade han på Åland för att det var enklaste vägen att ta sig från Finland till Sverige. Han hade noterat att hans nyhetsbyrå bara omnämnt Åland tre gånger under de tio senaste åren. Det skulle det bli ändring på nu!

Vi pratade om Åland och EU. Om varför jag bor kvar på Åland. Han var intresserad av hembygdsrätten. Språkproblematiken Åland - Finland. De klassiska frågorna alltså. Han hade imponerande bakgrundsinformation - han hade varit på guidad tur med Sven-Olof Lindfors i Självstyrelsegården. Bra jobbat Sven-Olof!

Efter intervjun var det jag som ställde frågorna. Vad han hade sett på Åland och hur han hade upplevt Åland som resmål. Han var fascinerad av lilla Kökar som han hade gjort en avstickare till. Extra kul var det ju att jag jobbat där ett år som lärare. Så det blev mycket kökarprat.

Däremot upplevde han att det var stängt över allt - sevärdheterna mötte honom med lappar om att säsongen var över. Enligt honom mitt i sommaren! Eckerö nämnde han som exempel som kändes helt stängt.

Ute i Europa har semstrarna just börjat. De som besökt Åland - särskilt från de större städerna runt om i Europa är förälskade i vår litenhet, natur och tystnad. Runt Östersjön har vi trähusmiljöerna gemensamt - kanske det också går att sälja?

Att satsa på turister från Europa skulle ge en välkomnande förlängare till vår turistsäsong.
Borde vi inte gå in för det?

Inga kommentarer: