söndag, oktober 04, 2015

De flesta ville prata om kvinnors pensioner

Majoriteten av mina samtal handlade om pensioner - främst kvinnors. Om oron att klara sig, om sorgen över att inte vara ekonomiskt självständig trots ett helt liv i arbete. Om funderingar kring prioriteringen att jobba ett år till trots att både kroppen och orken sinar men pensionen skulle bli 142 euro högre i månaden vägt mot att ta tillvara livet och njuta av lite ledighet så länge man orkar. Om frustrationen över att jobba 70% i ett lågavlönat yrke och möta unga som tjänar samma och väljer att inte jobba eftersom de klarar sig väl på arbetslöshetsersättningen. Vi pratade också om vikten av tidigt stöd i familjearbetet, insatser som ger mångfalt tillbaka och problematiken med köer inom ÅHS, om problemen med tillgänglighet för människor med olika funktionsvariationer och vikten av att vara observant och tänka på det vid alla beslut. (Jag kunde genast konstatera att borden som användes i Maxinge under evenemanget var tex helt omöjliga att nå upp till om du sitter i rullstol). Längre parkeringstider kunde ge mer handel till Mariehamn och funderingar kring varför sociala sektorn på Åland inte har tillgång till tjänstebilar när tekniska sektorn har det? .... och så var det några som ville prata om mitt hår...snart är det klart för att bli peruk. Det börjar bli långt och jobbigt nu men min frisör och jag har kommit överens om 10 cm till... Smiley smile Det var speed-dating på Maxinge igår. Särskilt trevlig var kommentaren om att speeddating inte behövs i vårt nära samhälle. "Jag vet att jag kan kontakta dig när jag har ett ärende". Det var fint!

Inga kommentarer: