torsdag, maj 15, 2008

Blind eller döv?

Mamma vad skulle du föredra - att vara blind eller döv? Frågan ställs av min åttaåring som kommit att fundera på alternativen medan mamma var och tog del av världspremiären av operan Kung Karls jakt på teckenspråk i Stadshuset.

- Jag tror faktisk att jag skulle föredra att vara döv, svarade jag. Påverkad av den fantastiska stämning och glädje jag fått ta del av i diskussionerna med de dövstumma efter föreställningen.

- Jag skulle helt klart välja blindhet - svarar min goda vän, som har en hörselskada när jag ställer henne samma fråga. - Man blir så ensam och utanför gemenskapen när man inte hör och inte kan ta del av diskussionerna som förs på ett naturligt sätt.

- Ja men tänk att leva i ett mörker. Som döv så ser du ju allting och alla runt dig i varjefall, argumenterade jag.

Egentligen är det onödigt att välja - den som drabbas så drabbasoch har inget val - forskningen har väl gått framåt och operationer idag kan hjälpa lite i varje fall. Det gäller bara att vara tacksam för att man har både syn och hörsel och inte ta det för självklart.

Ikväll står jag värd för en mottagning för deltagarna i den 25:e kulturfestivalen för döva som i år hålls på Åland och samlar 1400 döva från både Sverige och Finland.

Inga kommentarer: