måndag, maj 12, 2008

200 idrottsaktiviteter idag!

Idag har vi berättat för media om vår sommarträff som vi skall arrangera för att skapa en plattform mellan studerande utanför Åland, studerande vid högskolan på Åland och oss politiker. Jag hoppas på en spännande kväll den 27 juni. Jonna Ekman kommer bl.a att hålla i en talkshow med oss politiker och Olof Hägerstrand kommer att berätta om sin karriär och vad som har krävts för att han har lyckats. Jag hoppas det här skall leda till att de som deltar faktiskt kan se oss politiker som en resurs - hoppas det är realistiskt.

Jag har också träffát Ålands idrottsförbund idag och diskuterat budgeten inför 2009. Liksom för idrotten som andra verksamheter har världen och omfattningen växt. Antalet lag och föreningar som söker pengar för att tävla utanför Åland har fördubblats på kort tid. Antalet medaljer i EM, VM och liknande har man räknat i snitt 2,8 per år nu får man räkna upp till 4 i snitt! Häftigt! Behovet av allt fler ideella ledare ökar i takt med att allt färre vill jobba ideellt är ett bekymmer att brottas med. Att det behövs ledare förstår man lätt om man ser siffrorna - på Åland arrangeras 200 idrottsaktiviteter per dag och därmed 75000 per år. 14000 ålänningar är med i organiserade aktiviteter! Jag fattar inte hur vi räcker till!

Jag har också haft ett spännande möte med SKUNK - de som jobbar med att utveckla ungdomsverksamheten i skärgården. Skunk vill gärna ha en lots som skulle jobba med ungdomar - lyssna på dem, aktivera dem, fånga upp dem. Problemet är som alltid pengar. Egentligen är det kommunerna som skall finansiera ungdomsledare - men de kommunala politikerna anser att kommunerna inte har råd. Vi jobbar vidare med frågan och ser om vi kan komma fram till en lösning.

Nu är det dags för lunch. Efter lunch sitter regeringen i överläggningar. Det betyder att jag och mina kolleger lyfter olika frågor som vi behöver diskutera tillsammans. Jag kommer bl.a att berätta om och diskutera invigningen av Alandica kultur- och kongress.

Efter arbetsdagen skall jag uppvakta min gode vän Anders Ingves. Har du inte läst reportagen kring hans födelsedag så gör det - de beskriver - åtminstone till en del - vilken härlig människa han är! En verklig lycka att ha en sån vän!

I kväll är det dags för världspremiär av Opera för döva i Stadshuset. Det skall bli en upplevelse.
Redigera inlägget

Inga kommentarer: