måndag, juli 30, 2007

Änglar finns? utspel som skakar Norge

Den stora nyheten och nyheten på allas läppar i Norge är Märtha Louises utspel om att lära ut barn att få kontakt med änglar. I bla svd har man kunnat läsa att hon startat en skola för barn där hon skall lära dem få kontakt med änglar. Svägerskan Mette-Maarit lär också blivit helad av henne.

Endel avfärdar hennes utspel som en reklamkupp medan ledarsidor ser det som mycket allvarligt att det rör sig om olaglig marknadsföring: Man konstaterar att änglar inte finns och att man då inte kan lura folk att de skall få kontakt med genom Märtha Louises kurser.

Skandalen har lett till en vidare diskussion om kvacksalveri, healing och alternativ medicin.


På olika bloggar har jag hittat argument för och emot healing. Någon frågar: Vad är det som säger att det är healingen och inte tiden som läkt Mette Maarits krämpor? Andra hånar och undrar om inte sessorna skall börja gå på vatten också. Någon går så långt att den tror att det här blir undergången för kungahuset.



Det är ju förstås extra spektakulärt när det rör sig om något så konservativt som kungahuset och så nytt (?) som healing. Var det inte det som Jesus ägnade sig åt?



Jag är ingen förespråkare för kvacksalveri. Jag är också skeptisk till lycksökare som försöker göra snabba pengar på olika alternativa metoder.

Men jag är mycket ödmjuk inför dem som skaffat sig massor med kunskap och därmet lärt sig att använda naturens och kroppens egen kraft för att stärka kroppen och själen.



Jag skulle inte våga överlämna mig helt till alternativvården vid svår sjukdom, men däremot är jag övertygad om att de båda skolorna (den alternativa och taditionella medicinen) kan komplettera varandra med stor framgång.



I Danmark har man sedan länge accepterat healing inom den klassiska medicinen. Man tar till den när patienter kommer med diffusa symptom och problemen behöver definieras och lokaliseras. Det sparar tid och pengar och framför allt underlättar och påskyndar vården av patienten.


Jag har haft hjälp av både ackupunktur och healing och det är inget konstigt med det. Det handlar om att öka genomströmningen i kroppen.

Inga kommentarer: