fredag, juli 27, 2007

Kan man äta sig till bättre miljö?

Att äta ett kilo nötkött är lika skadligt för miljön som att köra bil i tre timmar och lämna alla lampor i hemmet på under tiden. Det påstår åtminstone en ny studie som presenteras i DN. Se http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16393515.asp. Enligt jordbruksverket åt svenskarna i genomsnitt 27 kg kött per person och år medan man idag beräknas äta hela 43 kg. DN frågar sina läsare om inställningen till kött och miljö. Ungefär 43 % är inte beredda att sluta äta kött för miljön skull medan 21% är det. 37% (dit jag själv hör) är beredda att minska sitt köttätande.

Köttkonsumtionen påverkar försurningen av våra vatten, övergödningen och drar mycket energi. Lägg märke till att det handlar om nötkött. Själv skulle jag om jag hade tillgång till äta mycket mera vilt. Jag älskar rådjur och jag tycker att det känns när man äter det vilken sund föda rådjuren i sin tur livnärt sig på. På samma sätt har jag periodvis prenumererat på kött från lammuppfödare som smaksätter sitt kött genom att låta djuren beta timjan mm.

För egen del är jag helt säker på att jag borde kunna minska på köttbiten på tallriken utan att på något sätt behöva gå hungrig. När jag var liten var det helt naturligt att man fick en bit kött upplagt på tallriken och sedan fick man komplettera med potatis, bröd och grönsaker tills man blev mätt. Nu börjar vi bli allt mer "America-big" i våra vanor.

Även om det här globalt inte är något stort problem, känns det bra att börja hos en själv. Fisk eller vegetariskt tre gånger i veckan. Det kanske inte vore så dumt?

Inga kommentarer: