onsdag, september 27, 2006

Vi har goda relationer till Finland också

Jag läste i en kommentar till ledaren i Ålands tidningen att åländska regeringsmedlemmar betraktas som länspolitiker av regeringen i Finland. Så verkar vara fallet när Matti Vanhanen jämför polisanmälningen av landskapsregeringen med en polisanmälan mot en landshövding i Lapplands län i Finland.

Men jag håller inte med om att man som åländsk regeringsledamot alltid blir mottagen som en länspolitiker när man besöker regeringen. För min del var jag för ett tag sedan på officiellt besök till jämställdhetsminister Tuula Haatainen. Jag blev hämtad i svart blank bil. Ett späckat heldagsprogram hade arrangerats. Ministern och jag hade intressanta diskussioner och åt lunch på anrika Smolna - där statsbesök tas emot. Under lunchen inbjöds jag till det informella EU ministermötet för jämställdhetsministrar den 7-8.10. Långklänningen är inköpt.

Så borde det vara! Självstyrelsen visas respekt.

Inga kommentarer: