tisdag, september 26, 2006

Kommissionär Borg besvarar frågor - kommer ev. till Åland



Jag har deltagit i en konferens om Europas havspolitik i Kiel. Med på konferensen var EU-kommissionär Joe Borg. Jag var mycket imponerad av Borgs genuina intresse av vad vi deltagare hade att säga. Första kvällen var det en öppen debatt. Normalt när kommissionärer deltar i möten så inleder kommissionären följt av ett stort antal anföranden som sedan i slutet kommenteras av kommissionären.

Inte den här gången. Borg betonade att han ville ha konkreta frågor och det fick han. Deltagarna var aningen blyga så jag fick inte mindre än två tillfällen att ställa frågor - vilket gick lätt för mig eftersom jag var välförberedd tack vare ambitiöst formulerade "Ålands ståndpunkter" från vår havsmiljögrupp inom förvaltningen.

Följande dag satt Joe Borg inne i salen när jag kom och väntade på att konferensen skulle börja. Jag gick fram till honom och passade på att prata lite "Åland".Jag tog tillfället i akt att bjuda in honom till vår åländska konferens om havspolitiken i november. Han svarade att han var fullbokad men att det lät så intressant att han skulle försöka prioritera om. Om han kommer är det första gången Åland har kommissionärsbesök.

Under själva konferensen kom moderatorn vid kaffepausen och frågade om jag ville tala idag också. Gärna svarade jag varpå han plockade in mig i programmet i mitten av de på förhand annonserade fyra talarna! Mina inlägg fick långa och utförliga svar.


Vid tidigare möten jag deltagit har ev. kommissionärer deltagit högst en timme. Joe Borg var med oss ett helt dygn.

Jag passade också på att berömma honom och sade att hans engagemang borde finnas hos flera EU-politiker - då skulle nog inställningen till EU bli positivare.

Inga kommentarer: