söndag, maj 24, 2009

Europa parlamentsval i Kaskö och Kristinestad

Strålande sol idag igen. Klockan 12 drog vi iväg mot Kaskö. Där var det marknad idag. Vilken stad! Maken till glada människor har jag sällan träffat. Rena karnevalstämningen. Vårrullar, kristallglas och lakridsremmar från dignande torgstånd. "Självklart skall vi rösta" var majoriteten av svaren. Jag var i sällskap med flera lokala kandidater och kände att min uppgift i första hand var att stötta listan som helhet - men vad gör det - vi är ju ett team. Fiskargubbarna och grönsaksodlarna var däremot mina diskussionspartner. De var EU negativa. Vilket jag har stor respekt och förståelse för - däremot insåg de snart min poäng i att vi vad vi än tycker är med i EU och att vi därför borde vara med och bevaka våra intressen. Det var riktigt härligt att se hur det lyste upp i blicken på en av männen som konstaterade "om inte du är där så är det väl bara storstadsbor där och de förstår ju inget!".


Efter marknaden styrde vi kosan mot Kristinestad där vi diskuterade allt från fildelning till jordbrukspolitik och vad som egentligen är bra med EU. Tyvärr var det väldigt liten publik. Solsken, helg och seneftermiddag - kanske inte bästa tidpunkten. Men de som var närvarande var intresserade och ställde massor av frågor.

Inga kommentarer: