tisdag, augusti 18, 2015

Tiden hemma med barnen får inte bestraffa en senare

Världens bästa vardag kräver att vardagspusslet går ihop. Tiden är snart ett vanligare samtalsämne än vädret. Det är jobbigt när man känner att man inte hinner med och ännu värre om man hör andra göra sig märkvärdiga över hur mycket de har för sig. Vi har alla lika mycket tid. Det handlar om hur vi väljer att använda den. Allas vår tid är lika värdefull. Men vi är i olika situationer i livet och det gäller sig att lära sig välja bort och ta ställning till vad man vill fylla den med och vad man vill välja bort. Jag har i alla jobb jag haft alltid styrts mycket av klockan. Därför minns jag att jag valde bort att ha tider att passa så mycket det bara gick medan jag var hemma med barnen. De bästa dagarna var när jag inte hade en enda tid att passa. När barnen sov tills de vaknade, åt när maten var klar och lekte så länge som lusten levde. Jag valde också att jobba 80% en period. Jag älskade mina lediga måndagar. Men egentligen var beslutet korkat - jag hade allt jobb kvar att göra de fyra dagar jag hade kvar under arbetsveckan, vilket betydde långa arbetsdagar och mindre pengar i lönekuvertet. Jag har passerat 50-års strecket nu. En ålder när de första pensionsbeskeden kommer. En kvinna berättade åt mig att hon är orolig för sin pensionstid. Hon har fött barn med lite längre mellanrum och har varit hemma med vart och ett i tre år. Hon är inte självförsörjande när hon går i pension. Hon säger att hon inte ens med egna pengar kommer att klara att hyra en etta. Här finns en viktig utmaning. Jag vet att många, särskilt kvinnor är oroliga för priset de får betala för tiden de varit hemma med sina barn. Den insats som kanske sist och slutligen varit den värdefullaste och viktigaste under hela arbetstiden. Här behöver vi finna en väg till balans och där arbetet hemma med barn måste ge rätt till pension. ‪#‎vardagspusslet‬ ‪#‎världensbästavardag‬

Inga kommentarer: