söndag, oktober 08, 2006

En vecka med budget, toppmöte, albanuskryssning och självstyrelselektion

Det har varit en hektisk vecka. Inom landskapsregeringen arbetar vi som bäst med budgetförslaget för 2007.

Torsdag eftermiddag reste jag till Helsingfors. Huvudorsaken var att jag var inbjuden att delta i EU-ministrarnas informella jämställdhetsmöte. Jag är mycket nöjd med mötet - självstyrelsen behandlades med respekt.

Eftersom varje land endast har en taltur så hade jag ingen möjlighet att tala på själva mötet. Om jag hade tänkt på det så skulle jag försökt att förhandla mig till att få tala ändå - som en inbjuden gäst från en lagstiftande region. Tjänstemännen trodde inte att det skulle ha lyckats - men det harmar mig ändå att jag i inte kom på det före och tog upp diskussionen med minister Tuula Haatainen.

Vid middagen där jag placerades vid ett av honnörsborden deltog också president Tarja Halonen. Hon höll ett mycket avspänt och bra tal om aktuell jämställdhetsproblematik.

Jag har haft en stående inbjudan till svenska teaterhögskolan i Helsingfors. Nu passade jag på att tacka ja till den. Eleverna på tvåan skall turnera i den finlandssvenska skärgården i sommar och då förstås också på Åland. Åländske studenten Alfons Röblom hade konstaterat att flera av hans studiekompisar nog visste "att det var något speciellt med Åland men att de inte riktigt visste vad". Därför ringde han och bjöd in mig för att ge dem en rejäl dos självstyrelsekunskap.

På kvällen såg jag "Clockwork" tillsammans med dem på teater Viirus. Se den om du har möjlighet!

På fredagen hann jag också besöka strömmingsmarknaden. Tillsammans med vice lantrådet Jörgen Strand agerade jag värd för två kryssningar med inbjudna politiker, tjänstemän och journaliser. På agendan fanns aktuella ålandsfrågor. Kryssningen är en tradition sedan 18 år tillbaka och är ett utmärkt tillfälle att i lugn och ro diskutera och utveckla framtidstankar om Åland och diskutera aktuella ärenden. Synd bara att så få politiker dyker upp.Däremot är det alltid gott om journalister - vilket förstås är bra för Åland.

En journalist, medlem i politiska journalisternas förening, konstaterade efter diskussionen att paf-konflikten borde analyseras ur flera olika dimensioner i finländsk media - hoppas det leder någonstans.

Nu skall jag iväg och heja fram United tjejerna - sista hemmamatchen. Efter det skall jag på centerns centralstyrelsemöte.

Inga kommentarer: