fredag, januari 05, 2007

Inget kan ersätta hundens nos

Nej, jag tänker inte på den blöta villkorslösa och kärleksfulla nos som möter en som hundägare. Jag tänker på hunden i efterpaningssituationer.

Därför hoppas jag av hela mitt hjärta att den planerade ruinbanan i Finström kommer att bli verklighet.

I så fall kommer alla som ideellt helg efter helg stimulerar sina hundar med intressant träning att få en fin plats att träna på samt möjligheten att på hemmaplan kunna avlägga prov för att bli legitimerad sök/spår/ruinhund.

Det är inte bara hundägarna som skulle ha stor nytta av denna bana. Även polis och tull skulle ha ett bra ställe att träna sina hundar på. Förstahjälpare samt frivilliga brandkårerna samt räddningsverket skulle också ha utbyte av den. Dessutom skulle Åland ha möjlighet att bjuda in hundekipage och ha ett utbyte för att själva ha tillgång till flera banor i närområdet.

Banan beräknas kosta mellan 20-40.000 €, lite beroende på hur stor andel man lyckas få frivilliga krafter till.

Jag hoppas banan förordas från Paf:s fördelningsråd och att jag får mina regeringskollegor med på satsningen.

Jag beundrar verkligen entusiaster inom första hjälp, frivilliga brandkåren och alla som jobbar med att bli duktigar eftersökare. Alla har fritidsintressen där man sätter andras säkerhet och trygghet i första rummet - Vilka hjältar!

1 kommentar:

Kim sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.