tisdag, juli 25, 2006

Värderade lärare


Jag är lärare. Jag utbildade mig i Vasa 1984-88. Jag studerade på samma årskurs som bl.a Monica Alin, Lena Lindqvist, Pia Lassila, Irene Liljegren och Tina Jansson. I helgen hade några av oss besök av studiekompisar från Österbotten. Tillsammans avnjöt vi en härlig middag på Soltuna. Efter middagen samlades vi för fotografering.


Framförallt klasslärarnas arbetssituation bekymrar mig. Jag är glad att de allra flesta älskar sina jobb och har stort utbyte och stimulans i arbetet med sina elever. Men med stor oro noterar jag hur trötta allt fler är. Kraven och förväntningarna bara växer. Statusen och respekten minskar.

Klasslärarna har förutom sina elever idag ofta engagemang i hela familjens situation. Det kan vara direkt avgörande för barnets utveckling om avvikelser eller störningar inte upptäcks i tid.

Bästa lärare njut av er sommarledighet och ladda batterierna - det behöver ni och ni är väl värda den vilan.

Inga kommentarer: