lördag, juli 11, 2009

Bloggars betydelse och anonyma mess

Är det något värde i att blogga. Kan man påverka samhällsutvecklingen genom att blogga? Det diskuterade Niklas Lampi, Toni Brandt och jag i radion förra veckan. Orsaken till att diskussionen var Alex schulmans utspel i DN förra veckan.
För min del bloggar jag för att berätta för de som vill läsa om vad jag gör och lite om vem jag är. Jag skulle även vilja hitta en form för hur jag via bloggen kunde stämma av synpunkter på vissa frågor på förand - bara för att engagera. Jag har inte riktigt hittat formen för det ännu.

Twitters framtid var vi mer tveksamma till eftersom den är enbart en envägs kommunikation - jag berättar vad jag gör just nu - men får ingen respons - egentligen ganska trist.

Facebook är vinnaren - den skapar ett suveränt nätverk och attraherar tydligen alla åldrar. Vid Lumparlands andelshandel hörde jag två äldre kvinnor avsluta sitt samtal med " vi ses på facebook".

Vi kom över till anonyma mess. Niklas hävdade att de behövs och tar man bort dem från våra lokala media så finns de någon annans stans. Jag har jämfört med lokala media i Sverige men har inte hittat motsvarigheten till acceptans för anonyma mess och insändare. Visst är det bra att tröskeln är låg för att säga sin mening samtidigt är det synd att vi skall ha ett sånt samhälle där man inte vågar stå för vad man tycker. Tanken från början med anonyma insändare var att man skulle få gå under pseudonym om man uttalade sig om sådant som var så känsligt att man på ett eller annat sätt kunde hamna illa ut om det framkom vem som stod bakom insändare. Risken med de anonyma idag är att avsändarna glömmer bort att det faktiskt är människor man uttalar sig om och att man skadar varandra. Ytterst kan vi få ett samhälle där ingen vill vara med och besluta och man gör så lite som möjligt för att slippa bli utsatt i spalterna - det vinner ingen på.

Inga kommentarer: