söndag, december 27, 2009

Bara vanligt vatten - Kajsa Ingemarsson


Jag gillar Kajsa Ingemarsson. Men när jag började läsa hennes senaste ”Bara vanligt vatten” blev jag besviken – först. När jag läst Ingemarsson har hon i sitt berättande givit mig en ny väninna eller tagit mig med in i en krets av kvinnor som både underhållit mig och givit mig flera nya impulser. De första 150-200 sidorna i ”Bara vanligt vatten” var så slät att jag inte kände igen henne. Handlingen och innehållet var så förutsägbart och den framgångsrika författaren teddes sig märklig när det inte fanns någonting i hennes framgång som på något sätt kunde vara berikande. Men mitt i allt så hände något. Boken som författarinnan Stella Friberg kämpade med begåvades med en spännande utgång och personerna i ”Bara vanligt vatten” fördjupas och händelseförloppen tar fart. I ett vips hade jag slukat hela boken och tyckte det var synd att den tog slut. Så Kajsa Ingermansson får helt klart godkänt och jag ser fram emot hennes nästa bok.

Inga kommentarer: