torsdag, oktober 18, 2007

En bit av mitt älskade Kökar!

Jag bodde på Kökar i början på 80-talet. En underbar tid då jag fick uppleva mycket nytt. Jag var på vårfågeljakt, deltog i älgjakten, pilkade torsk, var på skoterutflykter, fiskade kräftor och mycket mer. Kökarsborna hjälptes åt att få mig att trivas - och de lyckades verkligen.

Vid ett besök i kyrkan fick jag se en lampa som jag genast blev förtjust i. Jag fick berättat att mannen som tillverkar den här typen av lampor var död. Jag har sedan dess träffat på hans lampor några gånger. En färggrann, svarvad krona med fyra lampor.

För att antal veckor sedan gick jag runt och samlade in namn för att få Askuddsvägen till 30-gata. I ett av hemmen jag besökte fanns en "kökarslampa". Vi pratade länge om kökar och jag berättade om min vistelse där. Jag berömde också hennes lampa. Hon konstaterade att hon hade en till som hängde i hennes förråd utan att vara till någon nytta.

Jag fick köpa den. Nu pryder den vår veranda och jag har fått en del av Kökar in i mitt hem!

Jag skulle så gärna vilja visa er den men lyckas inte få in bilden!

Inga kommentarer: