måndag, juli 30, 2007

Intressanta diskussioner på regeringskansliet och kampanj mot AIDS på Norway Cup

Hälsningar från Oslo. Jag är på besök hos Norges jämställdhetsminister Karita Bekkemellem. Första delarna av de politiska diskussionerna är avslutade. Jag har fått massor med god kunskap till del och vi har fört ivriga diskussioner runt bordet. I morgon fortsätter diskussionen. Jag återkommer och berättar mera konkret längre fram. Skojigt också att den norska pressen var på plats och intresserad av vårt samarbete.

På eftermiddagen fick jag tillsammans med jämställdhetsministern vara med och öppna kampanjen "kicking AIDS out" i samband med Norway Cup (Världens största fotbollscup för juniorer 30.000 deltarare från 40 nationer).

Bland milleniemålen (jag tror det är det sjätte) finns ambitionen att utrota bl.a AIDS till 2015.

Det kändes både rätt och smart att ta tillvara ett sådant här tillfälle för en så viktig fråga.

Minister Karita höll ett fint öppningstal och jag fick äran att tillsammans med henne, Norway cups ledning, VD:arna för de största sponsorföretagen osv. på scenen ropa ut "kicking AIDS out" och sedan avge ett löfte för vad just jag kan göra för världens barn och unga.

Jag lovade att efter min förmåga och förutsättningar - i stort och smått - göra mitt yttersta för att barn och unga i världen skall få vara mätta och trygga.

Jag fick tillfälle att diskutera en hel del med ledaren för Norway Cup. Det var spännande att få del av ett så omfattande arrangemang från insidan. Självklart passade jag på att själv göra reklam för vår egen Alandia Cup.

Inga kommentarer: